Som i sverige - fast annorlunda

Det är gryning när jag går upp till vägen. Det känns lite som att gå till bussen hemma i Sverige. Fast annorlunda. Jag har bara en handväska och är läskigt ensam och fri. Efter ett par minuter kommer det en taxi som ser full ut. Men en taxi är inte full förrän det ramlar ut folk genom fönstren. När jag kommer till Lomé tar jag en söt thé på en thévagn och sedan en moppe vidare till taxistationen för taxibussar mot Kpalimé. Innan klockan är tio står jag vid monumentet i Kpalimé. En Toyota med tre män i min egen ålder rullar förbi och plockar upp mig. Det är Max, Tontonvi och David. Vi kollar på mark. Hela dagen. Jag söker efter mark som förutom en bra jordmån även är lite pitoresk och charmig men förgäves. Men vi hittar ett stycke land på 6ha som ändå verkar rätt bra. Det blir nog affär i morgon om allt vill sig väl. När jag kliver ur taxin i Aného igen är det mörkt. Ju närmare huset stegen tar mig desto mer försvinner ljudet av lastbilar från stora vägen och ljudet från havet blir tydligare. Cikadorna är överallt. Utanför seven-eleven står ett par coola killar och röker och hänger. I baren sitter två sällskap och dricker öl. Jag hälsar och går in. Max sms:ar sitt kontonummer. Jag har ont i huvudet. Äter överbliven korvgryta och ris och tar en kaffe. Det är lite som att komma hem efter jobbet hemma i Sverige. Fast annorlunda.

ps. simon har dragit iväg för att arbeta på sockerrörsplantage så bilderna på 100-års-tårtan kommer sen. När han tröttnat på att vara bonde. ds


Kommentarer
Postat av: Evy

Det är tydligen inte bara i Sverige som vi får knoga på. Men vi verkar ha lite mer lagom varmt än vad ni har. Det är så vackert ute just nu att det nästan gör ont i själen vissa dagar!

Sara och jag var på Etnografiska musèet i lördags. Då köpte vi armband som var gjorda i Kenya av flipflopskor som flutit iland,samlats ihop, rengjorts och sedan tillverkats armband av. Ovanligt och lite kul tyckte vi! En bra grej som tydligen sysselsätter 150 människor.

Hälsa alla!

Evy.

2011-04-19 @ 13:49:19
Postat av: jenny

Det låter jättespännande Evy! Har du möjligen adressen eller namnet eller så till organisationen... måste få se armbanden när vi kommer hem. vi har tänkt att ha flipflop som symbol för vårt eventuella projekt eftersom de finns i hela världen och är så tydliga. Kanske kan man anordna en global tävling på temat återvinning av flipflop. Man kan säkert tillverka hur mycket spännande som helst...

2011-04-20 @ 01:22:27
Postat av: Kerstin

Du har väl mycket närmre till bussen (taxin)där än här.För att inte tala om alla moppetaxiar.Luftigt och skönt är det också.Har sett Evys armband gjort av flippflopp.Det var riktigt snyggtskulle gärna ha ett själv.Kraaam

2011-04-20 @ 17:29:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0