Bibblan

Fredag
Vi smyger ut ur bergslagens skogar efter att ha försett bergsmännen med frukostbröd. Vi far skyddslösa ut på de öppna slätterna där man ser åt alla håll samtidigt. Först närkeslätten. Sedan de småländska åkrarna. Stannar till vid en lekplats i Vadstena i solen mellan regnskurarna. Till kvällen susar vi genom regnet ner över de skånska vidderna där husen ligger blottade utan skogar att gömma sig i. Man tänker mycket under långa bilfärder.

I Staffanstorp finns världens sötaste kattunge som är fem veckor och som heter Alice. Tages kattunge. Nyfiken, direkt, utan kontroll på den lilla kroppen och helt oemotståndlig.

I Staffanstorp finns även Sanna, min joggingkompis. Hon tar med mig på sin joggingrunda som går över ett industriområde, genom ett träsk och en kohage, genom en agilitybana med massa konstiga hinder som jag och Humla gör, genom skånes enda skog och så ut på slätten genom vete, korn och betfälten blandade med dill, valmo och blåklint. Vi springer under regntunga skyar genom regnbågen hem till Sanna. Det enda dåliga med Sanna som joggingkompis är att hon bor femtio mil bort.

När jag går ut i natten för att hämta necissären i bilen känner jag ett stygn av en sorts frihetslängtan jag aldrig känt förr. Bara ett uns. En glimt. Jag vill ha ett eget rum. En ny plats i världen som bara är min. Utan koppling till tidigare generationer eller kommande. Inte med stöd från familj eller jobb eller något annat. Inte en plats för att ha något gulligt att renovera på eller för att få vara barnfri. Inte en sovmorgon eller en ledig helg. Den längtan är gammal. En liten ny plats som bara är min. En ansträngd tråd som suttit fast mellan mig och platsen där jag är uppväxt och bor går av. Känner mig skönt ensam med mig själv i natten. Det är väl bara lite mer 40-års-kris. Gris. Vill jag ha. Som äter upp alla mina rester och bökar upp vinbärslandet. Får dåligt samvete för alla vinbär som faller av och ruttnar och som jag inte hinner eller vill plocka av. God natt.


Lördag
Och vi är på djurpark hela dagen och ser lo och järv och björn och älg och säl. Men det finns inget som kan mäta sig med Alice som somnar i Tages famn på kvällen.

   

Söndag
Jag flyger genom livet som en höna. Jag tror för några ögonblick att jag kan flyga och så försöker jag. Om och om igen. Vi testar den coola lekparken i Värnamo på vägen hem. Jag vill ha en sådan klätterställning. Kanske är det också 40-års-kris men jag vill inte vänta tills jag fyller 40! Dit är det ju jättelänge! Vi testar också Askersunds sunkigaste pizzeria.


Måndag
Sitter på trappen med Tage och en nybakt rågkuse innan de andra har vaknat. Bästa stunden på dagen. Även om jag inte är någon soldyrkare efter ett år i Togo så är morgonstrålarna så sköna. Vi plockar persilja ur trädgårdslandet och räknar pengarna Tage tjänat i dag. Sitter på toa. Det är varmt. Rullar upp 2,3,4 meter papper på rullen igen som hamnat på golvet. Bästa stunden på dagen. Rullar upp 10,11,12 meter på rullen och förbannar alla klåfingriga barn och mig själv för den tid jag ägnat åt att se till att jag får kompakta rullar med mycket papper per krona på Coop. Hela rullen upprullad.  – Mamma, jag behöver snorpapper! Skotarn hörs utanför och Myra springer ut fortfarande snorig. Solen lyser på skotarn och jag är glad för att jag vet att det ligger frukostbröd på skotarförarens köksbord. Frihet för Myra är att få åka skotare med morfar så ofta det går, att gå omkring i tyllkjol hela dagen och att få baka sockerkaka varje dag efter frukost.

Barnen flyger med Sven till Lövnäset en sväng och badar, kastar pil och äter chips. Det är sommar.

Jag utmanar mig själv och joggar in till bibblan i dag. Det går bra. Jag får inte håll och vid golfbanan hittar jag precis en sådan sprint som vi saknar till lilla grävmaskinen. Måste kolla i källaren om jag kan hitta några snabbare joggingskor.

Nu börjar jag jobba om en vecka.
Borde:
1) Klippa mig
2) Uppdatera min filofax med ny almanacka.
3) Revidera ansökan till forum syd.
4) Tänka lite mer på jobbet...

Nöjer mig med punkt 4.

   

Tisdag
I dag simmar jag till bibblan. Laddar först med en halv sockerkaka fullproppad med choklad och en stor kopp kaffe. Perfekt. Sol och varmt i vattnet och på ryssholmen klipper de gräset. Bibblan har stängt. Det gör inget, jag brukar ändå aldrig låna böcker i baddräkt. På vägen hem ror jag medan fem barn blir mer och mer oroliga över de mörka molnen. Sista biten regnar det småspik och blåser. Vi är dyngsura när vi kommer hem. Åskan mullrar mysigt och vi kokar en god mustig gryta (köttfärssås & spagetti) i sommarregnet och tänder en brasa i öppna spisen. Bästa stunden på dagen.

  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0