En ny termin

I dag åker Ingrid och Ylva hem till Sverige. I morgon är det söndag. Tänkardag. Sedan börjar det stora allvaret. Eller nåja… i alla fall vardagen igen. Vi har haft folk här på besök sedan 2 oktober då Sanna kom. Nu är vi bara familjen igen. Familjen som numera består av oss sex i den svenska kärnfamiljen samt Marie, hennes syster Elise som är lite psykiskt instabil, 24 år och gravid och hennes lillebror Armand som är tio år och som tror att hon är hans mamma eftersom deras mamma dog när han bara var någon månad. Han som gått från Lomé för att Han vill vara med Marie. Jag förstår honom. Så nu har han fått byta skola och bor här. Sedan har vi Bernard som är elva år och nästan bor här. Han sover hemma hos sin farmor. Övrig tid tillbringar han hos oss. Leker med killarna. Bär runt på Myra. Hjälper till att tvätta. Så i morgon – tänkardagen – blir det till att tänka på vad våren ska innehålla. Skola för barnen såklart. Massa spännande afrikaäventyr som bara blir. Men nu när vi har renoverat de största bristerna i vårt hus och inte får något barnbidrag för att studera så finns det flera alternativ:

1)     Plugga mer på distans

2)     Lära mig mer Mina och franska

3)     Dansa mer

4)     Jobba på uthyrningen av huset, pizzerian och baren.

5)     Plantera teak i mellersta Togo

6)     Börja jobba på att starta en chokladfabrik

7)     Öppna ett supermarket

8)     Börja jobba på ett plastprojekt med stöd av forum syd

9)     Starta ett kulturcentrum i Aného.

10)  **?**

 
Ge mig några tankar och en riktning är du snäll! Jag tror inte allt går att kombinera. Även om jag i förväg vet att livet ALLTID bjuder på överraskningar och att jag gillar det så skulle det kännas skönt att så här i januari ha en plan i alla fall. Sen kan jag ju när planen känns tråkig alltid bryta upp från den.

 
Vad övrigt är så har jag haft huvudvärk i dag. Vi har firat Algot på namnsdagen med Ingrid och Ylvas goda ananaspaj och så har vi dansat järnet, klippt ner en palm och en buske, torkat golvet, tömt poolen, tagit en lördagsöl i baren, rensat ogräs, sått bönor och blomkål och badat i havet. En helt vanlig lördag helt enkelt. Inga spännande historier att berätta.


Kommentarer
Postat av: kerstin eknor

Hej på er långtborta.

Så häftigt det är att verkligen veta vad ni skriver om.Jag har varit med om jättemycket av det ni skriver om TACK !5.30 i fredags överlämnades 1st ananas, plus 2 flaskor nötter, ett antal kort och en handskriven hälsning från dig till personalen på studiefrämjandet. Det var uppskattat.Jag tycker att du öppna en filial till Kalles kaviar i Togo,det finns för lite kaviar där.

Kram från mig till er alla

2011-01-16 @ 10:09:10
Postat av: Sanna

Ja tycker du/ni ska satsa på kulturcentrum o plastprojektet!

o så såklart dansa, bada, dricka öl, tala mina, ösa sand, dricka paraplydrinkar, vattna, klippa buskar, baka kaka, ösa tillbaka sanden o sånt där som man njuter av när solen hettar o tiden går långsamt men ändå fort.



Saknar Er o allt...

Kram

2011-01-16 @ 13:04:39
Postat av: Ammi

Chokladfabrik såklart

2011-01-16 @ 14:37:29
Postat av: jenny

Ja ja ja Ammi! Kan du sköta bokföringen åt den då...

2011-01-16 @ 19:29:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0