Åka pirog, äta krabba

I dag har vi fiskat krabbor. På Tages initiativ såklart. Han hade med sig snöre och klädnypa och hink och hade tiggt till sig en liten bit fisk av Marie på äkta svenskt västkustvis. Utflykt till lagunen blev det. Vi tog bilen och så gick vi en bra bit genom vass och majsåkrar. Badade i sunkvatten. Hittade massor av krabbor i hålor i åkern. Barnen fick åka lite båt med en glad kille som hade en egen pirogue. Alldeles fullt med eremitkräftor. Snälle Ali var med och bar omkring på Myra och pratade franska med henne. En lugn söndagstur. Fullt med togolesiska mygg som inte hörs. Visserligen äter jag malariatabletter men myggbetten kliar ju lika mycket ändå. Jag måste nästan fira att jag varit i Afrikat ett tjugotalgånger men aldrig fått malaria! Tror ni det är bäst att fira det med chokladbiskvier eller champagne?Eller kanske en kombination...

 
Det börjar bli trångt i papayaskogen vid brunnen. Är det ingen som vill ha papayaplantor. Det är bara att komma förbi och hämta. Jag måste gallra snart igen.
Rapport till Sanna:
Det finns två pyttesmå tomater på tomatplantorna vid brunnen. Två av papayaträden i min papayaskog blommar. Melonerna blir lite slemmiga inuti, vad gör man då? Nya majsen vid uteduschen är en meter. Jag har planterat om broccolin på balkongen. Tvåvåningsträdet börjar klättra mot tak nr två. Hur högt kan det bli? Jag har sparat en buske vid förrådet som du kan klippa en elefant av när du kommer hit (eller en soffa).
  

 
Vi ska äta kyckling till kvällsmat. Jag är jättehungrig. Det blir nyfångade krabbor också. Bernard håller på och duschar Myra i uteduschen. Algot och Tage duschar med Armand borta i deras dusch. Ture duschar i inneduschen så jag blev hängande här vid datorn. Inget barn att duscha och ingen dusch att duscha i. Och inga vettiga tankar tänkta. I morgon.

Biståndet till Afrika.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej på er!

Det har aldrig slagit mig att ni har semester i Togo. Jag tänker mer att ni har varit antingen modigare eller möjligen dåraktigare och valt en annan vardag för ert liv under ett år. Vi är nog många som tänker och skulle vilja göra något mer av våra liv, satsa lite, chansa lite men av bekvämlighet eller kanske rädsla väljer det trygga och invanda. Skulle gärna ta en papayaplanta men är väl som sagt för bekväm för att sätta mig på ett flyg för att hämta den. Och tänk om jag åker fast i tullen! Nääää.... nöjer mig med att äta den suveränt goda ananas som Kerstin hade med sig hem.

Ha det gott! Evy.

2011-01-17 @ 21:18:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0