Brokigare Tokigare

Chokladpuddingen stelnade inte. Så i dag tog Marie ner den till köket och kokade den. Den blev stel och full med klumpar. Vi har ätit den till kaffet. Magen är full! Full med ris, chokladpudding, fettbollar och mango. Överfull.


Kanske kan man ställa in tomatplantorna i sovrummet med AC på. Vad tror du Ammi? Varken svenskar eller svenska tomatplantor är alltså gjorda för den här värmen. Inte broccolin heller. Det blev bara blast så jag drog upp den idag. Slut på tålamodet. Men busken som står inne hos hönsen trivs. Den klipper jag, liksom bouganvillean, flera meter i veckan. Och ändå blir de bara större och större.


Jean Mermoze vill göra dunderfest här och jag är dunderskeptisk. Sex helstekta getter och jazzensemble.  Kanske blir det kul men just nu känner jag att jag hellre lägger min energi på plantering i Kpalimé, plastprojektstankar, universitetskurserna, barnen och så tvätten så klart.


Jag hör att någon sitter ute på trappen och försöker stava i första läseboken som de använder i CP 1. Jag kikar ut. Det är Mawuli. På marknaden i dag köpte jag honom tre t-shirts, ett linne, två par shorts och ett par kalsonger. Han har gått omkring i sina kalsonger i en vecka här nu. Allt som han tar hem till sin pappa försvinner så nu har han och jag gjort i ordning en låda i förrådet där han har alla sina kläder och skolsaker. Jag har förklarat att han måste tvätta själv så nu har vi tvättat tillsammans han och jag. Och nu sitter han i sina nya kläder på trappen och stavar i läseboken.


Nu längtar vi lite efter Maria, Edvin, Elom, Åsa, Johanna och Henning. Snart är vi åter en brokig skara människor här, precis som vi var runt nyår. Eller det är vi egentligen hela tiden. Men brokigare. Tokigare. Det ska bli kul.


Kommentarer
Postat av: kerstin

Ni har väl fler besök i Togo än vad ni har på Bröstorp.Dom är iallafall längre. Häftigt att Mawuli börjar läsa.Kraaam

2011-03-30 @ 17:29:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0