Pass

Det blev ingen dans i dag. Julien kom hit och pratade men hade ont i axeln. Jag är lite på kant med dansgruppen just nu men det går nog över nästa gång vi får dansa ordentligt. 

Marie höll på att börja gråta över sitt pass. Hon har jobbat för att få ett pass nu i tre år. Sedan vi kom hit har hon varit vid passmyndigheten varannan vecka och väntat och förklarat och mutat och haft tålamod. Nu måste hon göra om allt från början. Först Födelseattest sedan nationalitet sedan ID-kort och sedan passansökan. Bara för att någon har skrivit in ett felaktigt nummer på födelseattesten från början. Och som grädden på moset skulle hon först få betala för att de ska annulera hennes felaktiga papper på myndigheten. Dessutom har de tappat bort hennes ansökan på passmyndigheten. Jag förstår att hon är gråtfärdig. Men jag har hittat en bra kontakt som kanske kan hjälpa henne i irrfärderna. En kille med bra kontakter. Han fick rabatt på pizzan han köpte här i dag.

Jag avslutar dagen med ett glas Cape spring 2009 (billigt sydafrikanskt rödvin) och en föreläsning om "Kristendomens svar på frågan om livet mening" vid högskolan i Skövde. Marie har åkt sen taxi till Lomé för att leta efter en kopia på sin födelseattest i rummet hon hyr där. Om du som känner Marie vill ge henne lite hjälp på traven med pengar till passet så skulle hon bli jätteglad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0