Negrerna äro...

Algot ligger bredvid mig i sängen. Vi läser varsin bok. Det var länge sedan jag läste skönlitteratur nu. Det har mest blivit kurslitteratur. Så även i kväll när jag plöjer Natalie Goldbergs om konsten att skriva. Algot läser inte än men han kan sysselsätta sig länge med sin fantasi framför en bok. I kväll letar han efter hörn. Hörn är hundöron. Han älskar hörn säger han och när han hittar ett viker han det fram och tillbaks.


I dag har jag och Algot varit på banken. Vi har tagit ut 1,6 miljoner cfa. Tidigt i morgon bitti bär det av till Kpalimé för att plantera skog. Vi packar. Kolgrillarna, kastruller, gummistövlar, hackor, fotogenlyktor, bastmatta, myggnät, kaffepulver, vattenpåsar, tandborstar, fransk bildordbok och receptet på krabbelurer. En burk svenska pepparkakor som blivit kvar tar vi också med. Vi vet inte riktigt hur länge vi blir borta eller var vi kommer att bo eller hur mycket vi får planterat. Pappa säger att det ska vara 2500 teakplantor per hektar. Och vi har många hektar att plantera…




I kväll ska vi laga Djenkoume och kyckling och gå över till Esta och bjuda för de har fått en son för ett par dagar sedan. Sedan blir det spektakel och hamburgerpromo i baren. I dag när jag och Algot var på sjukhuset så hade läkaren hört på lokalradion om att det skulle vara dansshow i baren i kväll. Sedan vet jag inte om han tittade så mycket på mina fötter med parasiter på… han skrev mer ut antibiotika på ren rutin tror jag. Jag tror jag nöjer mig med salvan och väntar med antibiotikan. Parasiterna kanske fryser ihjäl när de kommer till Sverige. I Ture och Tages skola säger läraren att i Europa tvättar sig människor bara en gång i månaden för att det är så kallt. Och sover man i ett rum utan element så fryser blodet i en till is. Så är det i Europa. ”…och Afrikanerna äro barnsliga, lata och ovilliga till arbete…” (Jag tror det är nordisk familjebok 1958) Dessutom har negrerna rytmen i blodet. Nu ska vi dansa! Kolla in den nya sidan för dansgruppens besök i Sverige i höst och boka in dem till din skola, dansstudio, möhippa eller företag... www.gototogo.se/zondede.html


Kommentarer
Postat av: Evy

Det finns nackdelar och fördelar överallt, i alla länder och vardag som helg. Jag är dock glad för min tvättmaskin och att slippa parasiter på fötterna.

Kram Evy.

2011-05-25 @ 11:00:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0