Varmvattenberedaren

Har jag sagt att allt rostar här? Kranarna, gångjärn, dörrhandtag, bestick, pumpar, diskbänken, toalettinsatsen, metallöglorna på byxorna, bilen cykeln… allt. Men det finns alltid ett undantag. Det ironiska undantaget här är varmvattenberedaren. Dörrhandtag har vi säkert bytt tio gånger på tio år men varmvattenberedaren sitter där den sitter. Hel, orostig och fungerande. Hur ofta vill man duscha i varmvatten här? Man vill ju svalka sig.


Men, igen, det finns undantag. Nu har regnperioden dragit igång igen. Togoleserna firar med mössa och dunjacka medan vi nöjer oss med att ta på oss en långärmad på kvällen när det blåser på terrassen. Myra klagade över att hon frös i dag när vi åt. Vi tog henne väl kanske inte riktigt på allvar efter hennes utspel den varmaste av alla varma dagar i Afagnan i inlandet när vi gick på byvägen i middagsstekande sol och Myra som sitter på Williams axlar plötsligt utbrister ”Jag fryser så in i helvete om tårna”. Men när hon ställde sig upp vid matbordet idag såg vi att hon bara hade myggnätskjolen på sig. Utan byxor eller trosor. Snyggt men kanske lite kallt en dag som denna.


Idag har jag suttit från morgon till kväll, eller natt snarare, framför datorn. Jag har skrivit en essä om positiv filosofi. Jag har skrivit en essä om mitt eget skrivande. Jag har författat en ansökan om informationsbidrag till forum syd. Jag har ont i kroppen av allt stillasittande. Och nu har jag njutit av varmvattenberedaren. I morgon bär det av till Kpalimé igen. För att ta foton åt Sanna, köpa några träskålar med hem och fixa det sista med kontrakt på marken. Men vi måste vara tillbaks senast måndag för då smäller det. Då är det (igen) det stora slutprovet i skolan för barnen.


Kommentarer
Postat av: Helena

Tack Jenny! Dina berättelser är underbara att få ta del av. Jag läser era bloggar rätt var det är men kommer på mig själv med att vara för dålig på att kommentera. Men du ska veta att det är med stor behållning jag läser det du skriver om ert liv där nere. Och bilden i mitt inre av Myra där hon sitter på axlarna och uttrycker sig som hon gör leder till ett varmt leende och skön värme i maggropen. Nu ska jag ut och vattna trädgårdslandet för potatisen har precis kommit upp och idag är en härlig försommardag här i Bröstorp.Hälsa alla så gott från mig. /Helena

2011-06-01 @ 14:12:35
URL: http://torilcat.blogg.se/
Postat av: kerstin

Ser fram mot att träffa den där lilla,stora ungen som fryser så in i helvete om tårna.

Kraaam

2011-06-01 @ 16:43:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0