Världens snällaste.

Ibland är det väldigt lätt att vara världens bästa mamma. Jag kommer sent från ett möte, handlar på vägen och kliver ur bilen på parkeringen vid badet. Alla känner doften av munkar. Det luktar gott här säger Algot. Ja, det luktar socker fyller Vilja i. Jag vet var det kommer ifrån säger Gustaf. Då blir jag världens snällaste mamma. Då kan du väl visa oss Gustaf. Alla jublar och hoppsar hela vägen bort till munkvagnen på torget. Ingen behöver dela. Alla barn får välja varsin. De står på rad och beställer med choklad, socker, nötter, strössel och rosa och grön glasyr. Jag har brutit sparåret och alla är nöjda.

Jag sitter i bubbelpoolen omgiven av nio barn i lågstadieåldern. I rutchkanan roar sig tre runda tanter i sextioårs -åldern. De skrattar och skriker och springer på det hala golvet. Tage leker med Tures kompis och Ture sitter och konverserar med Tages. Tage väljer rosa munk och Vilja väljer grön. Jag är världens snällaste mamma. Vi matar kaninerna med äggskal och hönsen med morötter. Det är upp- och nedvända världen i dag. Och alla njuter.

Andra dagar är det också upp- och nedvänt alltihop och mycket svårare att vara världens snällaste mamma.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0