För dyrt

Åh! Världens godaste bröd, det vill jag ha, utbrister Hannes spontant när han ser att det finns hembakt rågbröd till frukost. Klockan är halv elva och söndag. Vi sitter vid frukostbordet och barnen är saliga över att vi har köpt Togo-ost. Holländsk rökt ost som vi brukade köpa i Togo. Snart ska vi på Bio med hela familjen och Ester. Jag är mest trött. Skönt att simma in i biomörkret med snygga 3D-glasögon och halvsova sig igenom smurfarna. Självklart har vi hempoppat med oss och självklart glömmer vi att gå och kissa innan filmen.

 

När vi lämnar tillbaks Ester får vi nybakt pepparkaka, fyra par tajts, en vinflaska och en stor godispåse med oss hem. Det är inte så tokigt att ha en syster.

 

Hela huset är fortfarande ett kaos med äppelmos och damm på golvet och på köksluckorna och under fötterna och längs dörrkarmarna. Bananflugorna älskar det och jag suger upp dem med dammsugaren där de sitter och skrattar åt att allt är så kladdigt. Skrattar bäst som skrattar sist. Inget har jag hunnit den här helgen. Klockan är åtta på kvällen när jag börjar göra mat. Det blir söndagsmiddag sent. Potatisgratäng och sallad och efterätt men själva steken försvann i röran i köket och huvudet. Algot och Myra har badat nere hos pappa i hans bubbelbadkar och har nu filmmaraton bland utklädningskläder och popcorn på övervåningen och Ture och Tage är ute någonstans i regnet och lever rövare med sin bästa kompis(som just nu står rätt högt i kurs hos mig). Min bordelista är lång och måndagen smyger sig på alldeles för snabbt när man bara har en dags helg. Längtar efter vab-dagar. Tyvärr är barnen alldeles för friska. Sedan dagis och skolstarten har ingen varit sjuk ens en enda pyttedag. Jag trodde jag hade säkrat massor av mysiga vab-dagar genom att skaffa fyra barn men så verkar det inte bli. Men inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärt om…

 

Och smurfarna? Bah. Waste of time. Tur att Ice Age 4 snart har premiär (13 juli 2012).


Dagens spar: Häller tillbaks mjölken från glaset till paketet och ett par andra helt tokiga saker som jag inte ens vågar berätta. Vi diskuterar efter den steklösa middagen vad vi sparar till. Legoland seglar upp högt på pojkarna lista medan Myra tycker att vi kan spara till en lillebror. Jag hävdar bestämt att båda delarna är på tok för dyrt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0