Morgonstund har...



De här skorna suger ropar Algot. Han skriker efter skohornet. Sluta skrika Algot, det blir ju inte lättare att ta på sig skorna för det. Ture letar sig blå efter skolväskan. Men leta där du la den när du kom hem i går, utbrister jag sarkastiskt. Var är Tage. Tage, var är du. Han spelar Nintendo säger Algot. Tage spelar du Nintendo ropar jag. Inget svar. Ture har hittat väskan med sin engelskläxa i som skulle varit klar i dag. Jag skäller på honom. Men du behöver inte vara arg mamma, jag kan den. Men det är inte det som är poängen väser jag. Poängen med läxor för dig är att du ska lära dig att plocka fram lappar du har med dig dagen innan de ska vara klara. Jag har inte borstat tänderna utbrister Algot. Men spring i väg och gör det då. Snabbt. Skitsnabbt verkligen annars missar du bussen. Algot som precis har fått på sig skorna som suger börjar nästan gråta. Gå in med skorna på, det gör inget säger jag. Tage var är du. Inte i badrummet, sovrummet, tvättstugan. Tage, skriker jag så att det hörs över hela Bröstorp. Vad är det. Tage sticker in huvudet genom dörren. Han är färdig. Han är ute och väntar. Tage du har tagit mina skor. Mamma Tage har tagit mina skor. Det där får ni göra upp sjäva. Är ni klara.  Hannes sticker in huvudet genom dörren. Vi drar nu! Nej vänta Ture du måste ju ha långärmat på dig, det är inte sommar. Vänta på Algot. Algot, ta med tandborsten i väskan ni måste gå nu annars missar ni bussen. Men du kan inte gå utan strumpor i skorna. Tage skulle inte du ha med svampplockarhink i dag. Har alla med sig mellismacka. Eller frukt eller nåt. Puss hejdå. Vi ses sen. Ni är hemma en timme ensamma innan jag kommer i dag. Ni får ta och plocka in resterna från frukosten när ni kommer hem, kan ni göra det för jag hinner inte. Hejdå. Jag älskar dig mamma.


Det blir alldeles tyst. Myra sitter på soffan i hallen. Hon är enda dagisbarnet som är kvar nu i familjen. Hon har klätt sig själv; Trasiga jeans, blå urtvättad sjömansklänning från åttiotalet med en fluga fastsatt med säkerhetsnål och en pin som det står punk på, röda sockerplast, toppluva och sätter just på sig döskallestövlarna som är lite svåra. Har vi bråttom mamma frågar hon. Nä inte särskilt ljuger jag och sjunker ner på bänken bredvid henne. Hon krånglar med stövlarna. De här stövlarna suger. Vilken tur att jag är så bra på att ta på mig stövlar. Nu går vi mamma.


Veckans spar:
Att ha en mamma som är föreståndare för en loppis. Som förser barnen med allt de vill ha och vi inte vill ha. En mamma som lämnar en påse med oss i bilen när vi åker hem från badet och alla är trötta och hungriga och frukosten står kvar på bordet där hemma. I påsen är det en lilaprickig påse med rullmackor med rökt ost till vegetarianerna och en grönprickig påse till de som äter salami och skinka. Små söta lådor med päronbitar, småtomater i olika färger, paprika och vindruvor. Mango och apelsinjuice så att vi kan tänka på afrika. Sån är hon min mamma.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0