Som livet utan bytardagarna

Jag ska jobba ideellt hela helgen. På bytardagarna. Vår och höst. Varje år. Så här på fredagsmorgonen kan det kännas som om sovmorgon och helgledigt vore skönt och fråga sig varför bytardagarna. Det finns flera bra argument:

 

För att träffa trevligt folk.

För att arbeta ihop runt 10 000kr till ett barnhem i Ryssland

För att få handla det finaste och billigaste först.

För att jag tjänar ungefär 10 000kr per barn och år i jämförelse mot att köpa allt nytt.

För att det är kul att se folk köa och rusa för att handla begagnat.

För att jag tror nästan fanatiskt på idén att man återanvänder saker.

 

Det finns flera saker jag inte kommer att hitta på bytardagarna. Hushållsmaskiner. Många av mina maskiner är faktiskt döende. Torktumlaren låter som om det är fullt med skruv i systemet. Datorn går långsamt som en traktor och låter som dammsugaren och dammsugaren suger damm som en dator. Micron måste användas tillsammans med en skiftnyckel. Matberedaren som förut startades med hjälp av en tops behöver nu ha en tandtrådshållare instoppad i ena kanten för att gå igång och så måste man hälla i vätska och start igång fort för annars rinner hälften ut genom sprickorna. Strykjärnet är borta och laddaren till trimmern är full med vatten. Mixerstaven går bara på tomgång. Men popcornsmaskinen fungerar klanderfritt. Den enda helt värdelösa maskinen som finns i huset. Popcorn utan olja är som… livet utan afrika? Höst utan regn? Helg utan sovmorgon? Kväll utan pannacotta? livet utan bytardagarna?

 

Veckans spar: Bytardagarna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0