Är du fattig?

Torsdag
Och jag visste ju att jag skulle hamna här någon gång under pojektet "Ta hit dansare från Togo". Att inte ha en kväll ledig på flera veckor. Att försumma jobbet ibland. Att bli sur för att jag måste väcka dansarna och se till att de är i tid. Att jag måste laga mat och tvätta åt dem. Att köra runt i bilen till förbannelse. Att mötas av smygrasismen hela tiden där alla tackar Julien och Maurice för att kommit men ingen tackar mig som bokat upp och arrangerat allt och dansat lika mycket som de. Att journalisten på ETC skriver att det är ett inlägg av Julien när det är jag som kommit på tanken, skrivit det, skickat in det och vi båda skrivit under. Att det altid är jag som gör fel när jag och Julien dansar ihop även om det är jag som gjorde så som vi tränade igår men jag är den vita. Att fakturera. Att packa upp allt vi elva på kvällen för att sedan börja med lunchlådor till togoleserna som gått och lagt sig. Jag visst ju detta från början. Ändå står jag här och skriker. Är arg. Men bara i korta stunder. Tio minuter. Ett par dagar. Sen går det över. När jag översätter frågan -Är du fattig, från en mellanstadieelev på en liten lantskola vars föräldrar hade sagt att svarta människor är fattiga och elaka. Julien svarar - Inte fattig men inte heller rik och pojken verkar lättad och säger - Nähä. Ungefär som jag då. Och Julien nickar. När jag ser högstadieelverna som dansar och fnissar och ler. När mellanstadieeleverna spelar trumma och skriker så att taket lyfter och ser på Julien med beundran. Han är man, han är cool och han dansar. Vi gör så mycket nytta och sprider så mycket dansglädje. Jag skulle vara tokig om jag inte gjorde det här när jag kan. Sen är det ju i grunden ren och skär egoism att jag tar hit dem. Jag vill ju dansa men kan inte vara i Togo hela tiden. Ur egoism kan det komma mycket gott.

Fredagkväll. Regn. Svara på jobbsamtal på toa, i bilen, i tvättstugan och i trummornas dån på Järnboås skola. Dansens dag på Tullängskolan. Vi är de isärklas mest orepeterade. Men ändå. Kul. Julien vill att vi ska skaffa sådana dräkter som discotjejerna har. När vi åker hem framemot tio är vi tio glada dansare på väg hem.

Lördag
Vi är dansglada i Karlskoga med Kulturskolan klockan tio på morgonen. en Svullar i oss munkar och kollar på racerbilar. Dansar utomhus i solen med massor av folk! Energikick! Sedan åker vi vidare till Örebro och Kulturhuset där vi jammar i en timme med The Splash. Street, popping, break, trummor och afro. Barn och vuxna. Killar och tjejer från olika kulturer, både i världen och i samhället. Dansen gemensamt. Min första streetworkshop någonsin.

Nu har jag lagt barn och eldat och pratat med Maria och allt man måste göra som människa här i livet. Nu är jag så oändligt trött. Har glömt att köpa torrjäst och majonnäs men går och lägger mig ändå.
/Jenny (snart i en afrikansk discodräkt)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0