Om att stå och kissa

Söndag - Dans i församlingshemmet med "alla"
Måndag - Dans på Kulturstation med en massa glada kvinnor som dansar så det ryker.
Tisdag - Dans med några ett-tvåor på skolan
Onsdag - Dans med först ett sextiotal sjundeklassare, sedan femton danstjejer och sist en grupp med fem döva utvecklingsstörda och fem med andra blandade funktionsnedsättningar.

Man måste ordna det för sig när man bor ihop med sex män. Vi har skapat en regel här i huset. De som står och kissar gör rent toaletterna. Om ingen står och kissar gör jag rent toaletterna. Är det en schysst regel?

Jag, Maurice och Julien klär på och av trummor hela dagen. Fem var bär vi ut och stuvar in i bilen om och om igen. Jag springer upp en timme på jobbet. Togoleserna sitter kvar i bilen och sover. Sen fyller vi på luft i däcken, bokar en ny danslokal, pratar med securitas, tankar och äter pizza på statoil.


Jag och Maurice bär ut stolarna i korridoren när vi är klara på svänghjulet vid halv nio på kvällen. När vi kommer tilbaka in i danssalen  har Julien ställt upp trummorna i en rad som dansarna i Saba och så ger han dem instruktioner om hur de ska röra sig. Vi brister ut i asflabb. Lite trötta. När vi kommer hem får fisksåsen stå och puttra på spisen en halv evighet. Vi tre står och glor på den. Handlingsförlamade. Om jag inte hade så mycket att göra skulle jag lära mig mer svenska säger Julien och tar fil och flingor istället för bränd fisksås. Jag  är på vippen börja ifrågasätta hans upptagna liv och säga att vi gör samma dansjobb här i Sverige men jag har fyra barn, ett heltidsjobb och är chaufför, administratör, arrangör och lagar mat och tvättar åt dem medans de ligger uppe i sängen och sover och pratar politik. Men jag säger inget. För jag inser lika snabbt att jag är svensk. Och det är faktiskt en skillnad på vilket tempo man är van med. Och att det faktiskt tar mycket mindre energi att leva här för mig än för dem. Är du trött? frågar Maurice mig på èwé. Aldrig trött svarar jag. Som frågan kräver. Och jag säger att jag vill lära mig mer èwé om jag inte hade så mycket annat att göra. Julien och Maurice är tysta. Undrar vad de tänker.

Jag tänker på hur jag ska göra för att kolla om någon står och kissar utan att det blir konstigt.

Kommentarer
Postat av: Fraggelmorsan

Vilken bra regel! Jag har "bara" 3 grabbar i huset, men ska nog försöka få dom att anamma den kissregeln! Smart!

2012-03-15 @ 07:19:49
URL: http://fraggelmorsan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0