Min nakna frys

När jag lägger ut en bild på "så här ser min tomma kyl ut" så tiodubblas antalet besök på min blogg. Vad är fel med folk? Det var ju inget naket liksom. Men som ni vill; Idag lägger jag upp en bild på min nakna frys!
 
Lördag
Rutschar in på den allra sista skåprensardagen. 23 fulla veckor idag. Vi går ut till hönsen för att se om vi fått några ägg till frukost. Isåfall kan vi göra pannkaka. Annars...  får det bli lördagsgodis helt enkelt. Ture hade nog tyckt att det vore coolt att fixa 26 veckor, alltså ett halvår. Det tycker jag med men maten är slut. Det finns inga udda reserver och konserver att blanda i köttfärssåsen och inte heller någon sås att blanda dem i. Inga pastarester i botten på lådan eller knäckebrödsmulor. Det är tomt på mat!!!
 






Förutom krydd och sockerlådorna så blev det här kvar:
 
Frys: ett paket av varje av blåbär, jordgubbar, äppelmos, körsbär, vinbär och hjortron. Med flit.
 
Kyl: inlagd ingefära en burk, tre halva flaskor med obehaglig salladssås, Algots födelsedagsglögg.
 
Skafferi: fem tubar senap. Chokladpudding och maizenamjöl.
 
Sen även hibiskusblommor, citrongräs, majsmjöl och tapioka från Togo (för att det är så dyrt att åka dit för att köpa nytt). 
 
Barskåpet: Baileys, whiskey, café rhum och alkoholfri öl.
 
Godisskåpet: nada, rien...
 
 
Det blir pannkakor till frukost. på sista torrmjölken. Stekta i kokosolja. Vääldigt speciella men inte otäcka. Sen blir det godislunch. Och sen blir det avslutningsmiddag hos mamma. Här hemma finns ju ingen mat.
 


 



Sammanfattning:
Livet handlar om att skapa meningsfullhet. Utmaningar gör det meningsfullt.
 
Vi har inte lagt tid på att handla. Det tar annars ganska mycket tid. Vi har istället lagt tid på att planera ihop maten. Vad går ihop med vad och hur ska vi äta för att det ska gå jämt ut.
 
100kr varje vecka har gått allra mest till: smör, olja, mjölk, tomater, vispgrädde och popcorn.
 
Det svåraste har varit utflyktsmat.  Att få slut på burkar med märkliga saker i kylen. Och att det inte funnits olja, mjölk och tomater som behövs som bas i det mesta.
 
Jag längtar efter rött vin, färska kryddor, grönsaker, ostar och hårt bröd. Det kommer bli en härlig sportlovsvecka!
 
Söndag
Det känns faktiskt lite slösaktigt och obehagligt att gå in på affären utan begränsningar. Lite som när man kommer hem från Afrika. Vad är meningen med allt detta överflöd? Snart måste vi nog hitta på ett nytt projekt.
 


 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0