Om ord

Orden är viktiga. I morgon kommer språkrådets nya upplaga av svenska skrivregler. Jag som inte hunnit igenom hela upplagan från 2008 ännu. Och nu är den redan gammal. Jag brukade gilla att springa för att man ska någonstans. (Alltså bara den meningen gör ju att man vill ha tillgång till nyupplagan direkt!) Till jobbet till exempel. Det heter transportlöpning. Jag fick lära mig ordet av en Stockholmsgranne som jag träffade på ute i skogen när jag var ute och gjorde allt annat än transportlöpte. Ni vet en sådan där förkyld dag när mer tid går åt till att fotografera lingonris i solsken och stretcha vaderna än att verkligen springa. Då kom Hanna förbi och jag fick lära mig att det fanns ett Stockholmsord för att springa till jobbet. Ett Stockholmsord. Helt plötsligt var charmen borta. Det var inte mitt eget projekt längre utan ett fenomen som massor av trendiga och hurtiga människor håller på med. Det finns tusen tips på nätet och speciella ryggsäckar man kan köpa så att inte datorn skumpar så mycket. Jag får nog börja med något annat. Kanske 100 meter svenska skrivregler.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0